Dag 4 : een christelijke zondag in een Anglicaanse kerk

14 oktober 2018 - Jeruzalem, Israël

Vanmorgen zijn we met de hele groep naar een christelijke dienst in de Anglicaanse kerk geweest. Het was een mooie dienst met allerlei prachtige Engelse liederen. We hebben ook het avondmaal gevierd. Veel studenten vonden dat een heel mooie geestelijke ervaring. We doen hier veel ervaringen op met allerlei vormen van geloofsbeleving. In de heilige grafkerk proberen mensen zo dicht mogelijk bij de fysieke plek te komen waar Jezus zou zijn neergelegd na de kruisafneming. Dat maakt op ons als Nederlanders een merkwaardige indruk. Maar voor deze mensen is het geloof ook een fysieke aangelegenheid. Zij willen graag zo dicht mogelijk bij de plek zijn waar Jezus’ lichaam heeft gelegen... Een andere geloofsbeleving zie je bij de klaagmuur, waar de orthodoxe joden bidden, zo dicht mogelijk tegen de muur aan. Waarom doen ze dat toch op deze manier? Toen hier ooit de tweede tempel stond, was Gods aanwezigheid voelbaar. God woonde in de tempel onder zijn volk. En dat was achter deze muur. Zo proberen deze mensen zo dicht mogelijk bij Gods aanwezigheid te komen... In de Messiaanse kerk die wij gisteren bezochten, hebben we weer een ander soort geloofsbeleving ervaren. Hier stond de Joodse identiteit  centraal. Er hing een vlag van de staat Israël, er werd Israëlisch gezongen (erg mooi), het shema Israël en ook andere gebeden werden in het Hebreeuws gezongen. Veel ruimte voor lofprijzing en aanbidding, hetgeen typisch Joods is.

En vanmorgen dan een west- Europese , Anglicaanse dienst, voor velen voor het eerst dat ze dit meemaken. De anglicaanse kerk noemt zich protestants, maar zij staat liturgisch wat dichter bij de Rooms-Katholieke kerk. Zo slaan zij bijvoorbeeld een kruis. Maar vieren dan wel het avondmaal. 

Kortom, de theologie- studenten doen hier veel inspiratie op voor het leiden van christelijke vieringen straks in Nederland. Wat een geestelijke rijkdom biedt Jeruzalem... en wat een variatie aan rituelen, gebeden, liederen en vieringen. We genieten met volle teugen. Shalom!

3 Reacties

  1. Margot Marres:
    14 oktober 2018
    Super Jiddo, mooi boeiend verhaal wat een beleving. succes allemaal. We denken aan je Opa en Oma
  2. Maarten van Egmond:
    14 oktober 2018
    hoe bijzonder, in het land , land waar de Bijbel zichzelf uitrolt , waarbij het Leven en Werk van Jezus wel heel dicht bijkomen....te kunnen zien waar Jezus hier op aarde leefde en voor ons stierf en opstond uit het graf.
    Jeruzalem ook de stad van Zacharia 12 vers 2 en 14 vers 4! Shalom Maarten
  3. Philip Hans Franses:
    15 oktober 2018
    Wat maken jullie een mooie en interessante reis. Heel fijn om elke dag iets te lezen via deze blog! Veel genoegen daar!