Dag 9: De vindplaats van de Dode Zeerollen en de oase van Ein Gedi

20 oktober 2018 - Jeruzalem, Israël

19 oktober. Deze morgen gingen wij met de hele groep op weg naar Ein Gedi. Tijdens de reis stopten wij eerst bij Qumran om daar onze voetstappen in de woestijn te zetten en te horen over wat voor archeologische vondsten hier ontdekt zijn. Dit is namenlijk de plaats waar oude Payrusrollen zijn gevonden, waaronder het complete Bijbelboek Jesaja. Voor theologen was dit een zeer belangrijke vondst. Kritische bijbelwetenschappers hebben steeds beweerd dat het bijbelboek Jesaja uit twee gedeelten bestond, geschreven door twee of meerdere schrijvers. Er was tot 1948 alleen een originele versie van het bijbelboek Jesaja beschikbaar dat dateerde uit de 4e eeuw na Christus. Geleerden dateren de Qumran-rollen echter op twee eeuwen voor Christus. Twee eeuwen voor Christus gebruikten de Joden dus al een bijbelboek Jesaja dat uit een (1) beschreven papyrus-rol bestaat.  Deze mensen beschouwden het boek Jesaja dus als 1 boek. Dat maakt deze vondst nog indrukwekkender.

Ook mooi is, dat de Joden hun bijbelboeken net zo behandelden als hun doden. Net zoals de Joden hun doden 'bij-zetten' in rotsen in kalksteengrotten, zo borg men de Torah-rollen die niet meer bruikbaar waren door slijtage op in aardewerken kruiken in kalksteengrotten in de omgeving van de Dode Zee. Archeologen en bijbelwetenschappers verwachten en hopen in de toekomst nog meer van dit soort  vondsten te doen in dit gebied...

Na deze boeiende uitleg van Michael Mulder, directeur van het Centrum voor Israelstudies, en onze docent Kerk en Israel, reden we door naar de Wadi Arugot die we gevolgd hebben tot de oase van Ein Gedi. Hier eenmaal aangekomen, werden wij blij verrast door het mooie uitzicht. De vallei stond vol met groene planten en stromend water. Om door de vallei te komen, hebben wij over mooie paden gelopen/geklommen en zijn we door het water gelopen. Na een aardige wandeling te hebben gemaakt, zijn we bij het eind van de vallei aangekomen en konden we tot rust komen en nieuwe energie opdoen bij de daar aanwezige waterval. Helaas stond het water niet zo hoog, maar wij zouden geen rasechte Nederlanders zijn als wij geen dijkje zouden bouwen om het water te beheersen... Met een beetje teamwork is het inderdaad gelukt om het waterniveau wat omhoog te krikken, zodat we er lekker in konden badderen en en konden zingen. Dit was heerlijk!

Helaas kwam er een einde aan deze goede tijd en liepen we terug door de prachtige kloof en door het water van de beek naar de auto. Tijdens de wandeling kwamen wij opnieuw in de gelegenheid om te zwemmen in diepe poelen en ook om een voor een van een rots - die een paar meter hoog was - af te springen om in het water te landen. Echt te gek.

Eenmaal bij de auto's aangekomen, waren wij ingesteld op een voorspoedige reis terug naar Maison d'Abraham. Helaas was de auto het hier niet mee eens, want na een paar honderd meter rijden bleek dat wij een lekke band hadden. We stopten aan de kant van de weg. De hebreeuwse handleiding wees ons naar de vindplaats van het reservewiel... Jesse heeft het wiel er vervolgens in recordtempo weten op te draaien!!! Op de weg terug wilde Michael er nog even een nieuwe band bijhalen. Helaas bleef het niet bij even, aangezien de monteur een nieuwe band helemaal uit Jericho moest halen. Als troost bood Michael ons ijsjes aan. Dit verzachtte de smart en verbeterde de BAND.

Thuisgekomen heeft iedereen snel even gedouched en zich netjes aangekleed. We waren welkom bij een synagoge in Jeruzalem om met hen het begin van de shabbat mee te vieren. Dit is onder orthodoxe Joden gebruikelijk.  Het is een heel bijzonder rituele gebedsdienst. Het was vrijdagavond en bij zonsondergang begint dan de Shabbat. We bezochten een synagoge waar de kabbalistische gebeden en liederen werden gezongen. Dit is een meer mystieke stroming binnen het joodse geloof. Op shabbat worden Joden geacht vrolijk te zijn. Er worden lofprijzingen ter ere van G'd gezongen en gebeden, en vrolijke liederen gezongen. De shabbat wordt als een bruid verwelkomt en binnengehaald. Er wordt gedanst en gezongen. Daarna gaat iedereen naar huis en eet men in de familiekring de shabbatsmaaltijd.

Wij keerden terug naar Maison d'Abraham, waar een lekkere viergangenmaaltijd op ons stond te wachten.

1. Susanna van den Brink:
    21 oktober 2018
    Erg leuk om jullie belevenissen te lezen. Het is een reis boordevol indrukken die jullie nooit zullen vergeten.