Dag 7: Nazareth, Berg der Zaligsprekingen, Kapernaüm en het meer van Galilea!

18 oktober 2018 - Jeruzalem, Israël

Wat een lange dag... maar wat fantastisch!

Het kost moeite om alleen maar te bedenken wat er allemaal gebeurt is deze dag. Vroeg opstaan, meer dan twee uren rijden en dan zijn we er eindelijk, op de plek waar Jezus als kind opgegroeid is! Hier kwamen we in Nazareth Village, het Nazareth waar Jezus opgegroeid is, en gingen we 2000 jaar terug in de tijd. We hebben een schaapherder ontmoet, zaaiers, een timmerman, én zijn in een synagoge geweest als waar Jezus voorlas uit de rol van Jesaja, zoals in Lukas 4 wordt verhaalt.

Vervolgens hebben we op de Berg van de Zaligsprekingen heerlijk gelunched en heeft Arnolt hier een overdenking gehouden, natuurlijk óver de Zaligsprekingen. Een bijzonder moment, terwijl we uitzicht hadden over het hele meer van Galilea. Na dit samenzijn liepen we de berg af en stapten weer in de auto om nu naar Kapernaüm te gaan.

In Kapernaüm, de stad van Jezus, wat zéker gezien wordt als een zeer heilige plaats, stond een oude synagoge en het huis Petrus. Deze synagoge komt waarschijnlijk uit de vierde eeuw, maar is wel gebouwd op de restanten van de synagoge waar Jezus vaak kwam. Daar valkbij stond het huis waar Simon Petrus gewoond heeft met zijn vrouw en zijn schoonmoeder. Deze plaats heeft historisch erg sterke papieren en is naar alle waarschijnlijkheid dé plek waar Jezus de schoonmoeder van Petrus genezen heeft. Hier zal ook één van de eerste huisgemeenten geweest zijn die zich meermalen uitgebreid heeft. Nu staat er sinds 1990 een Franciscaanse kerk boven het huis van Petrus. Na een korte blik geworpen te hebben over het meer van Galilea vanaf de kust, reisten we verder naar de rondvaartboten.

We mochten met onze groep meevaren over het meer van Galilea. Een prachtig uitzicht, een prachtige zon, en een prachtige ervaring. We hebben gezongen, we hebben gedanst, maar zijn ook stilgeweest om ons te richten op God.
Nadat we weer op het vaste land waren aangekomen kregen we wat vrije tijd. Sommigen gingen zwemmen, pootjebaden, anderen gingen binnen wat drinken. Vervolgens hebben we de dag mogen afsluiten met heerlijk uiteten gaan in een restaurant in Tiberias en uiteindelijk weer een lange rit richting het mooie Maison d'Abraham in Jeruzalem.

Door deze reis wordt de Bijbel met de dag helderder, en krijgen we nu beelden bij de verhalen.

Ik eindig dit verslag graag op dezelfde manier als dat ik hem begon:
Wat een lange dag... maar wat fantastisch!

1. Philip Hans Franses:
    19 oktober 2018
    Ik lees dit blog elke dag weer met veel plezier! Wat een reis maken jullie, tsjonge! Groetjes uit Nederland waar de herfst nu echt begint.